50 ways to kill your leading character

Probabil ca exista chiar mai mult de 50 de moduri in care poti sa-ti omori personajele principale intr-un serial, dar astazi o sa vorbesc doar despre doua dintre ele, pentru ca au in spate niste strategii diferite, iar cea de-a doua e foarte interesanta nu numai pentru spectatori, dar si pentru oamenii de comunicare.
Spoiler alert – daca n-ati vazut sezonul III din “Homeland” si nu sunteti la curent cu ce se intampla acum in “The Good Wife”, opriti-va aici. Daca le-ati vazut, haideti sa vedem cu ce ne-au uimit scenaristii anul acesta. “Homeland” si-a incheiat sezonul al treilea cu un episod final care a lasat multi fani masca, omorand, fara drept de apel, personajul interpretat de Damian Lewis.
Alaturi de Claire Danes, Lewis era personajul principal si unul dintre motivele principale pentru care lumea se uita la serial. Ca sa va dati seama cam cat de mare a fost impactul deciziei scenaristilor, vedeti aici reactia lui Jennifer Lawrence, fana a serialului, la vestea ca personajul ei preferat moare la finalul sezonului. Si extrapolati.
Echipa de la “Homeland” a incheiat socotelile traditional, la final de sezon, pe varf de audienta, a impachetat totul si a pus fundita pe deasupra, lasand fanilor cateva luni bune sa-i bombane, sa decida ca nu se vor mai uita la episoadele urmatoare, sa-i uite… Audienta e, pentru seriale care au ajuns deja sa coste zeci sau chiar sute de milioane de dolari, echivalentul rezultatelor financiare ale unei companii. Doar ca frecventa de raportare e mai mare si baza mult mai subiectiva. Audienta e si criteriul fundamental pe baza caruia se ia decizia daca un serial continua sau se opreste. Logica naratiunii n-are nimic de-a face cu asta, iar ca membru in echipa de productie a unui serial, te rogi doar sa primesti vestea proasta cu suficient de mult timp inainte cat sa-ti ajunga sa-ti “rezolvi” personajele de o maniera decenta.
Nu vreau sa stiu prin ce trec oamenii aia acum – cu o mare sabie a lui Damocles deasupra capului, cu o presiune si mai mare de a crea un prim episod bestial, care sa readuca fanii la serial, consolandu-i ca exista “Homeland” si dupa Brody. Ceea ce, ca fan ce ma aflu, ma indoiesc.
Echipa de la “The Good Wife” a aflat, pe de alta parte, ca Josh Charles vrea sa se ocupe de cinema si nu mai vrea sa se supuna programului impus de filmarea unei serii de 22 de episoade acum un an. Josh Charles il interpreteaza pe Will Gardner, adica e un fel de Damian Lewis. Si cand el iti spune ca pleaca la expirarea contractului initial de 4 sezoane, banuiesc ca te ia cu ameteala. Cum au reactionat, insa, e un studiu de caz extrem de interesant.
– au negociat inca 15 episoade ca sa pregateasca terenul pentru un exit memorabil
– s-au asigurat ca difuzarea celor 15 episoade depaseste termenul la care retelele decid ce seriale continua si ce seriale se opresc la finalul sezonului
– au planificat “incidentul” in mijlocul sezonului, in asa fel incat fluctuatia de audienta sa se vada repede (nu la cateva luni distanta) si sa poata fi recuperata pana la final de sezon
– printr-un noroc extraordinar, au gasit un inlocuitor pe masura, dar cu o performanta dintr-un cu totul alt registru (Michael J. Fox) – la finalul episodului cu pricina, au lasat doua minute de “preview” in care sa-ti arate nu numai ca exista viata dupa Will Gardner, dar si cam cum arata ea
– nu in ultimul rand, au reusit sa tina totul secret un an de zile, ceea ce e mare lucru in ziua de azi.
Lucrurile nu s-au oprit aici. “The Good Wife” e difuzata pe CBS, iar intre coasta de Est si coasta de Vest sunt trei ore date de diferenta de fus orar. Cei din New York si Miami au aflat cu 3 ore inaintea californienilor ce pateste Gardner si americanii nu prea tin cont de spoilere cand sunt furiosi si logati la Twitter. Banuiesc ca au fost trei ore infernale pentru oamenii de la “The Good Wife”, pentru ca pe pagina ta oficiala de FB sau pe site sau oriunde, nu poti da mesaje care sa includa sau sa justifice spoilere din propriul tau serial. E ca si cum te-ai auto-sabota. O data scurse cele trei ore, FB-ul “The Good Wife” iti dadea o lectie de PR stralucita.
La interval de cateva minute am putut citi interviul cu Josh Charles, protagonistul “catastrofei”, care explica motivele pentru care parasea serialul, cu Julianna Margulies, care povestea impactul deciziei lui Josh, cu scenaristii, care dezvaluiau culisele solutiei narative pe care o gasisera. Toate interviurile erau luate de un singur blogger, care avusese acces liber cu multe luni inainte, in schimbul confidentialitatii. Pagina a agregat ulterior, pe langa miile de comentarii pro si contra ale fanilor, un memo al scenaristilor, reprodus in facsimil, o unealta de PR despre care ati zice ca e din alta era, dar care era acolo pentru a da un semn si mai clar ca ‘e oficial’, ca e o despartire convenita de toata lumea, chiar daca pe noi, telespectatorii, nu ne intrebase nimeni inainte 🙂
Mort fiind in serial, Josh Charles a ajuns si la Letterman – mare performanta pentru un actor care e cunoscut mai mult pentru seriale decat pentru prestatia in cinematografie. Si asa mai departe. Pe platforma de social media, toate mesajele, in toate formele lor traditionale, s-au adunat sa panseze “trauma” fanilor si sa-i tenteze sa revina duminica urmatoare la aceeasi ora. V-ati fi imaginat toate astea cand va intrebati cine l-a impuscat pe JR?
“The Good Wife” revine duminica seara la americani, cu un nou episod.

 

Advertisements

Questions? Comments?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: